ד"ר אבי גרפינקל, בנושא: כיצד לדבר בכיתה על קונפליקט באופן אובייקטיבי?
כאשר פורצת מלחמה או מתלקח סכסוך עקוב מדם בזירה הבינלאומית, התלמידים קוראים כתבות, צופים בחדשות, מתעדכנים ברשתות חברתיות ונחשפים למידע רב – מאומת וכוזב. במקרים מסוימים, עומס המידע עלול לבלבל או לטלטל אותם והם עתידים לראות במורה שלהם דמות סמכותית וסוכן מידע חשוב. לכן, על המורים לדעת כיצד להתייצב מול התלמידים, לנהל דיון ניטרלי והומאני ולהנחיל להם ערכים ועקרונות לחיים.
-
מסמך זה מציע קווים מנחים לדיון כיתתי ומספק תמיכה פדגוגית למחנכי ומורי יסודי ועל-יסודי אשר ניצבים מול תלמידים סקרנים ומבולבלים בעתות של פריצת מלחמה או התלקחות של סכסוך.
-
בטרם ישוחח המורה עם תלמידיו, חשוב מאוד כי יכיר ברגשותיו, בתחושותיו ובנטיותיו כלפי שורשי הקונפליקט והצדדים הנלחמים.
-
מומלץ לא להתעלם בבית הספר מההתפתחויות הדרמטיות וליזום חריגה מלוח הזמנים בדמות הקדשת שעה או שעתיים לדיון במצב או אפילו כינוס ועידת שלום מדומה מטעם מועצת התלמידים.
-
במקום לנתח קרבות ואסטרטגיות לוחמה או לנסות לפתור קונפליקט היסטורי, עדיף להנחיל לתלמידים מיומנויות של התדיינות מתורבת, רטוריקה משכנעת, הנמקה והסקה.
-
על רקע שלל הפרסומים החדשותיים, המורה יכול ללמד תלמידים לבחון אמינות של מידע אינטרנטי ולהזכיר להם לא לשתף או להפיץ מידע בלתי הולם, לא ללכת שבי אחר פרסומים מפוברקים, להישמר מאלימות מילולית במדורי התגובות ולהימנע מבריונות ברשת.
-
אם הדיון הופך לפוגעני, תוקפני או אלים, יש להשקיט את הרוחות, להפסיק את מערך השיעור, לחזור לסדר היום ובסוף השיעור להזכיר לתלמידים כי ממשלות וצבאות אינם מבטאים, בהכרח, את קולם של האזרחים או הקבוצות המשויכות ללאום.
מקור:
British Red Cross. (2022). How to talk about conflict impartially. Britis Red Cross