ד"ר ברק בר-זוהר, על תפקידן המורכב של אמהות בתוכניות הכשרה להוראה.
לפי שורת מחקרים עדכניים בארה"ב, נשים מסיימות תארים ראשונים בשיעור נמוך בהשוואה לגברים. לכן, ראוי לשאול: האם חוויית האימהות משפיעה על אי-הצלחתן היחסית להשלים תארים? האם הפער נובע מכניסתן להיריון ומהתמסרותן לגידול ילדיהן? וכיצד חוויות של היריון ואימהות עתידות להשפיע על מסלול הקריירה בחינוך?
סטודנטיות הלומדות לתואר ראשון, והופכות לאימהות במקביל, אינן יכולות, ברוב המקרים, להתעלם מן המחויבויות ההוריות שלהן כדי לצלוח את מסלול הלימודים או להצטיין. במציאות שבפועל, מוטל צל כבד על המשך החיים המקצועיים שלהן ו\או על שאיפתן להתקדם לתפקידים ניהוליים בבית הספר, להמשיך לתואר שני או שלישי בשדה החינוך או להתברג במקצועות המדעים המדויקים.
ככל שמוסדות ההכשרה להוראה שואפים לקבל מועמדים נוספים ולשלבם בכוח ההוראה, דרושה הכרה בחסמים המעיבים על חוויותיהן של מתכשרות-אימהות. שכן, תהליכים ביולוגיים-סוציולוגיים טבעיים, כגון היריון, לידה והורות, מונעים מהן לסיים את התואר ולעבות את כוח ההוראה העתידי. בהקשר זה, זיהוי הקשיים הקיימים עשוי לאפשר לתוכניות ולמחלקות להיערך מראש, להקים מבנים תומכים ולהקל על האוכלוסיות המאיישות את מוסדות ההכשרה.
מקור:
Yeigh, M. J. (2020). Motherhood’s complicated roles in a graduate teacher licensure program. Teacher Development, 24, 3, 332-347